Bodrum'a ait sorular... Bilsem söylemem mi?

Bu blogu açalı iki buçuk yılı geçti. İlk yazımı 22 ocak 2011 günü yazmışım. O günden bu güne kadar 214 yazı yayınlamışım. Bunların on beş-yirmi tanesi hariç tümü Bodrum üzerine yazılar. Gördüklerim, yaşadıklarım, geçmişten anılar falan. Zaman zaman buraya yerleşmeyi düşünen eş, dost veya tanımadığım ama kafasında böyle niyeti olanlar için bazı önerilere de yer veriyorum. Bu öneriler ya zamanında benim aklıma takılan sorularla ilgili ya da direkt bana sorulan sorulara verilen toplu cevap niteliğinde. Benim de buraya yerleşmeden önce bazı kaygılarım, aklıma takılan sorularım vardı. Bunları çözdükçe ve yaşarken neler olduysa onları yazıyorum ki birilerine belki yararı olabilir. Ama bazı sorular var ki gerçekten cevabını bilmiyorum. Eğer bildiğimi sanıyor ve emin değilsem yine bilmiyormuş gibi davranıyorum. Çünkü bazı soruların cevapları sorumluluk yüklüyor ve bu sorumluluğu taşımak istemiyorum.

Biraz açayım ki benzeri sorulara toplu bir cevap verebilmiş olayım.

Cevabını bilmediğim sorulardan; Bodrum’da ne iş yaparım?
Bu çok sık sorulan bir soru. O kadar çok soruldu ve o kadar çok cevap yazmak durumunda kaldım ki sonunda genel anlamda bir cevabı kaleme alıp yayınladım. Bu yazı epey iş gördü galiba. Merak eden veya okumayanlar için; http://bodrumluhayat.blogspot.com/2013/03/bodrumda-ne-is-yaparm.html

Ancak bu yazıya rağmen bazı özel sorular gelebiliyor. O soruların benzerleri gelecektir, onlar için de bir cevap yazayım. Bir mimar dostumuz Londra’dan yazmıştı; Türkiye’de eğitimini bitirmiş, Londra’da master yapmış ve artık kendi işini kurmak istediğini belirtmişti. Bodrum’da bu işi yapabilir miyim diye soruyordu. Ama önemli bir detay da sadece yerel olarak değil Türkiye çapında ve sonra da uluslararası piyasada işler yapmak istediğini eklemiş. Cevabım çok net oldu; Bodrum’a sakın gelmeyin. Burası uluslararası ölçekte iş yapmayı kafasına koymuş biri için doğru yer değil. Bu tarz piyasalara açılmanın asgari koşulları burada yok. Bodrum sonunda kışın elli bin civarında nüfusa sahip, ana gelir kaynağı turizm olan bir yarımada. Evet inşaat sektörü canlı ama talep ve talebin kalitesi, bütçesi sınırlı. Bu konuda çok bilgili değilim, gördüğüm bu. İddialı olunacaksa piyasanın tam içinde başlamalı ki, orası da burası değil.

Bana salatalık fiyatlarını sorabilirsiniz, biliyorum.

Bir genç blog takipçisi de yaşının 35 civarı olduğunu ve İstanbul’da çok bunaldığını Bodrum’a yerleşmek istediğini yazmıştı. Kritik soru şu; hiç param yok ne yapayım? Cevabını bilsem ben de çalışmayabilirim ama cevabını bilmiyorum. Şaka bir yana şunu demek istiyor, iş kuramam, ne iş yapacağımı da bilmiyorum, gelsem iş bulabilir miyim? Bu soruya cevap veremedim tabii ki. Kimdir? Ne iş yapar? İşi buraya uygun mudur? İşini iyi mi yapar? İşi para getirecek, eşi az bulunur beceri isteyen bir meslek midir yoksa sıradan mıdır? Bunları bilmeden nasıl cevap verebilirim? Veremedim tabii. Her soruya mutlaka cevap yazıyorum. En azından “Bilmiyorum” diye cevaplıyorum. Burada yayınlanan soru-cevaplar olduğu gibi bir de mail adresime gelip de burada yer almayanlar var. “Bilmiyorum” dediğimde bozulanlar da oluyor. Sanki biliyorum da gelmesinler diye öyle cevap veriyorum. Ama zaten böyle düşünen, algılayan gelmesin.

Cevabını bilmediğim sorulardan; Emlakçılık yapsam (veya kebapçı açsam) iş yapar mıyım?
Bu da bir önceki soruyla ilişkili. Buraya yerleşmeyi düşünenlere hep aynı şeyi söylüyorum; önce mutlaka ama mutlaka kışın gelip en azından on gün kalın. Koyları gezin. Bakın durum ne? Yazın insanların fink attığı Türkbükü’nde sadece sürü halinde köpeklerin gezindiğini görünce orayla ilgili fikriniz değişecektir. Eğer emlakçılık yapmayı düşünüyorsanız gelip emlakçıları gözlemleyin. Göreceksiniz ki neredeyse tümü birbirinin aynısı. O zaman siz aradan nasıl sıyrılacaksınız? Üstelik buradaki binlerce kurt arasından. Her iş kolu için aynı şeyi söyleyebilirim. Kebapçı da olsanız, meyhane de açsanız, hediyelik eşyacı da açsanız fark etmiyor. Önemli olan sizin farkınız ne olacak?

Bizim Gemibaşı ekibi işlerini iyi biliyor onun için burası farklı
Cevabını bilmediğim sorulardan; Normal bir aile kaç parayla geçinir?
Ben normal bir aile değilim. Hatta bir aile bile değilim. Yalnız yaşıyorum, arkamda bakmakla yükümlü olduğum çocuk(lar) yok. Okul taksidi ödemedim. Çocuk bezi kaçadır bilmem. Dört kişilik bir aile nasıl yaşar, ne yer ne içer, ne giyer, bunlar kaçadır bilmiyorum. Ben kendi yaşam biçimimi biliyorum, bana benzer hayatı olanlara yol gösterebilirim. Ama bana “Normal aile kaç paraya geçinir?” derseniz cevabım yok. Normal aile nedir? Haftada bir akşam yemeğe çıkan aile mi normaldir ayda bir mi? Bilmediğim konu, o yüzden cevap veremiyorum. Ama bana pazarda sebze meyve fiyatını sorarsanız bilirim. Çünkü pazara gidiyorum.

Cevabını bilmediğim sorulardan; Bodrum’da normal evler kaç para?
İstanbul’da normal evler kaç para desem ne cevap verirsiniz? Aynı cevap burası için de geçerli. Ya da şöyle diyebilirim; 150.000 TL ile 4.000.000 Euro arası değişiyor. Eh bu bir cevap değil tabii. Hangi koyda, hangi bölgede olduğu ile, evin yaşıyla şusuyla busuyla çok ilişkili bir konu. Bu gibi sorulara verdiğim cevaplarda sahibinden.com, hurriyetkemlak.com gibi adreslere bakarak fikir sahibi olmalarını öneriyorum. Ama öncelikle hangi bölgede yaşayacaklarını bilmeleri lazım. Sonra mutlaka buraya kışın gelip görmeleri. Bu çok çok önemli. Bodrum’un kışı ile yazı gündüz ile gece kadar farklı.


Konut fiyatları bölgesine, metre karesine, şusuna busuna göre değişir. Tek bir fiyatı nasıl söyleyebilirim?
Cevabını bilmediğim sorulardan; Biraz param var, ev mi alayım, arsa mı ve nerede alayım?
Bilsem ben alırdım. Bu gibi, ucu para kazanmaya veya kaybetmeye dayanan sorulara hiç cevap vermiyorum. Böyle bir sorumluluk alabilir mi bir insan? Üstelik menkul kıymetler danışmanı değilim o işlerden hiç anlamam. Benim ne evim var ne arsam desem yeterli bir cevap olur sanırım. Bu arada kulağım delik olsa, acayip insanlar, bürokratlar tanısam, önümüzdeki yıl neresi imara açılacak bilsem söyler miyim? Di mi ama?

Cevabını bilmediğim sorulardan; Çocuğum okul çağında, orada hangi okula gidebilir?
Biraz önce de söylediğim gibi çocuğum yok. Burada çocuğu okula giden arkadaşım da yok. Bizim kuşağın çocukları yakında evlenecekler artık. Kulağıma gelen bir iki bilgiyi paylaşıyorum o kadar. Bir Marmara Koleji var, hakkında genellikle iyi şeyler duydum. Tam tersini söyleyenler de oldu. Bir Fetocuların Merter Koleji var. Hocaefendi denilen kişiye mürit yetiştirmek istiyorsanız derhal kaydını oraya yaptırın. TED yeni açıldı. İyi olabilir. Ama dedim ya, çocuğum yok bilmiyorum. Bu eğitim konusundaki kişisel görüşümü soracak olursanız; eğer çocuğunuzu İstanbul’daki Alman Lisesi, Robert Koleji, Galatasaray ve benzeri yabancı okullara veya Işık, Şişli Terakki gibi köklü bazı okullara kaydettirebiliyorsanız, çocuğunuz oraları kazanmışsa sözüm yok. Ama bu okullar dışında bildiğimiz normal okullar ne ise Bodrum’dakiler de ondan aşağı kalmıyordur. Yani Türkiye ortalamasını bozacak okullar yok. Gerisi size ve çocuğunuza kalmış. Çevre diyorsanız, siz kimlerle arkadaş olacaksanız çocuğunuz da onların çocuklarıyla arkadaş olacak. Budur.


Yalıkavak'ta Sait'te balık yiyecekseniz eski bildiğimiz Sait'e gidin tabii. İlla marinada yiyeceğim diyorsanız da bu mermer kabir gibi binaya girmeniz ve adam başı diğer Sait'ten üç dört kat fazla para vermeniz gerek. Seçim sizin
Hakiki meyhane istiyorsanız kışın geleceksiniz ve Mahmut Kaptan'a gideceğiz.
Yalıkavak marinadaki sahtelik burada yok, burası hakiki
Cevabını bilmediğim sorulardan; Bodrum’un neresine yerleşeyim?
Nasıl birisiniz? Sessizlik mi seversiniz kalabalık mı? Yazın önünüzden dakikada on cip geçmezse rahatsız mı olursunuz yoksa benim gibi kırmızı Ferrari görünce boğaya mı dönüşürsünüz? Yani nasıl bir hayat istediğinizi bilmeden bir şey söylemek zor. Şunu belirteyim; ben yedi yıldır yazın Yalıkavak’ta dört yıldır da kışın Bodrum’da yaşıyordum. Palmarina denen yerin açılmasından ve Yalıkavak’ın dokusunu bozmasından sonra artık yaz kış Bodrum’un içindeki evimde yaşamaya karar verdim. Bundan sonra da Bodrum’da bu evden çıkarsam muhtemelen Kumbahçe’nin ilerisinde –şimdi ofisimin olduğu bölge- veya Bardakçı bölgesinde bir evde yaşarım. En fazla gideceğim uzaklık Konacık-Bitez olur. Bunun dışında emekli olsaydım Turgutreis’i düşünebilirdim. Konut ve gıda fiyatları Bodrum’a göre daha makuldür. Buraların dışında kalan tüm koylar ekonomik durumunuza ve nasıl bir yaz geçirmek istediğinize göre değişir. Kış için yukarıda saydıklarımın dışını pek önermem. Yalıkavak’ı artık boşadığım için hiç önermiyorum. Ama dedim ya, lüks yaşam sizi cezbediyorsa, marinadan dışarı çıkmaz, mutlu, mesut yaşarsınız.


Bodrum'da her canlı başını sokacak bir yer buluyor. Önemli olan nerede, nasıl yaşamak istediğinizi bilmek
Bodrum'da her canlı akşam rızkını da çıkarıyor
Yalıkavak marinanın yanında çok daha samimi, sıcak Bodrum marinası. Bilirseniz burada eğlenirsiniz.
Bana cevabını bildiğim sorular sorun
Hangi meyhaneler iyidir? Hangi kafelerde ne yenir? Balığın iyisi nerededir? Turist işi yerler neresi, Bodrum işi yerler neresidir? Akyarlar’da nerede Ortakent’te nerede yenir? Gümüşlük’te nereler iyidir? Bunları sorun ki Gümüşlük’te yeni açılan bir mekanda –hadi adını vermiyeyim- olduğu gibi temmuz ayında size sütlü dil balığı yapmalarına izin vermeyin. Dil balığı bu yörenin ve Güllük açıklarının en iyi balığı ama kendisi şubat ayından sonra pek görünmez. Yani Bodrum’a gelince sizi buzlukta beş ay beklemiş balığı yemeyin.


Şubat ayında yakalanmış dil balıkları
Ya da bir haftada arabayla nereler gezilir diye sorun yazayım. Ama bilmediğim konruları sormayın, çünkü gerçekten bilmiyorum.

Bir iki de not yazayım istiyorum. Bodrum’un sınırsız sorumlu yetkilisi değilim. Yani Türkbükü’nün yolları temmuz ayında hala asfaltlanmamışsa inanın benim suçum yok. Kimse bana sormadı. Falanca beach’te bira 30 TL ise bunda da bir sorumluluğum yok, sorsalar 15 lirada tutun derdim. Bayram tatilinde akşamın yedisinde filanca meyhanede yer ayırtır mısınız derseniz ayırtamam çünkü yer kalmamıştır. Patronun şaka mı yapıyorsun abi diye dalga geçmesi hoş olmaz.


Yaz ortasında hala bitmeyen Gündoğan Türkbükü yolu
Çok temel bir konu daha şu ki, dünyanın hiç bir yerinde ucuz, merkezi ve temiz bir otel yoktur. Bodrum’da da yok. Bunların üçü asla bir araya gelmez. Ama ikisi bir araya gelir, bu da kişilerin tercihlerine kalmış. Ucuz-merkezi ama temiz değil, temiz-merkezi ama ucuz değil gibi...Ve doğal olarak ben Bodrum’da hiç otelde kalmıyorum. İnsan yaşadığı yerde niye otelde kalsın di mi? Hangisi iyidir, kötüdür uzaktan bir fikrim var o kadar.

Yazın hay huyunda, patırtısında, sorulan sorulardan web sitelerinin “sık sorulan sorular” köşesi gibi bir yazı çıkardım. Durum budur yani.


Bodrum’a geleceklere iyi tatiller. Muhtemelen bir yerlerde karşılaşırız.




Yorumlar

  1. Ailem Bodrum'da yaşıyor. Ben de çocukluğumdan beri Bodrum'a gidip geliyorum. Üniversite zamanlarına kadar 3 ay kalmışlığım çok yani... Son yıllarda yılın çeşitli vakitlerinde gidip geliyorum. Gerçek, güzel Bodrum'u pek güzel gördüm. Kışını, baharını yaza tercih ederim, sosyal olarak... Yaşlanmasam da yazları babamla sabahın erken saatlerinde denize girmeyi tercih ediyorum. Yazları işim garanti, biliyorum. Yerleşmeyi pek çok sebepten çok istiyorum. Pek de mutlu olurum. Ama para kazanmak gibi detaylar devreye girince "hop". Aslında İstanbul'da yapmayı hayal ettiğim iş Bodrum'a da uygun. Bodrum'dan daha çok vakit geçirdiğim İstanbul'da cesaret edemediysem, sanırım orada daha da riskli... Batırmayı göze alacağım param olsa hiç düşünmezdim. Sanıyorum okuyucularınız için nacizane önerim, iş kuracaksanız hele ki bilmediğiniz bir yerde, romantizme kapılmayın.

    YanıtlaSil
  2. serdar bey, kaleminize saglik ciddi bir sikca sorulan/r rehberi olmus..ama bir tane daha lutfen..:)
    yalikavaktaki marina hadisesi butun yalikavagimi "bitirmis"?..carsisi,diger kacilabilecek koylar mesela.cok tsklr.sizin ev galiba marinaya yakindi omu sizi bezdirdi birazda?.barlas.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Marina, avm gibi yapılar sadece komşularını değil daha geniş çevreyi etkiliyor. Yarattığı trafik, trafiğin yarattığı gürültü, gelen giden insan trafiği ve insan profiliyle Yalıkavak marinası da tüm Yalıkavak'ın dokusunu ve kimliğini etkiledi. Gündüz çıt çıkmayan, koyun karşı sahili gece sabaha kadar müziğin bas ve ritm sesiyle gümlüyor. Çarşı eski çarşı gibi görünüyor ama esnaf iş yapamamaktan şikayetçi. Benim evim marinanın dibinde ama mesela gece bana gürültü gelmiyor, ses viraj almaz, karşıya vurur.

      Sil
  3. Ben eşim ve 6,5 yaşında oğlum çarşamba günü birkaç günlüğüne geliyoruz.. Eşim ve oğlum Bodrum'da yaşama fikrine sıcak bakıp bakmadıklarını inceleyecekler. Eşim ve ben; Ailemiz için(eğer gerçekleşirse) Bodrum'un hangi ilçesi uygun, nerede otururuz, ne iş yaparız(ben otelciyim, eşim mimar ve reklamcı) gibi sorularımız cevap bulmaya çalışacağız. Önüme gelen herkesin fikrini almak istiyorum(aslında utangaçım ama bakalım), size de rastlarsak süper olur, selamlar, Hümeyra ..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok sıcak bir havada geliyorsunuz, muhtemelen yazın en sıcak günlerini yaşıyoruz. Size şimdiden kolay gelsin. Ben iki günlüğüne işlerim için İstanbul'da olacağım. Döndükten sonra Yalıkavak'ta mı olurum Bodrum'daki evde mi bilmiyorum. Biraz işlere bağlı. Eğer cuma veya cumartesi akşamı Bodrum'a inersem beni saat 19:00 civarı Zazu adındaki restoran/kafede bulabilirsiniz. Mutlaka oraya uğrarım.

      Sil
    2. Biz geç vakitte geldik kafeye, sizi bulamadık, bir daha ki sefere görüşmek üzere.. Bu arada alışma turlarımız iyi gidiyor:) Bodrum ben görmeyeli çok daha büyümüş ama yine de şehirden çok farklı, çok daha yaşanası, sevgiler, Hümeyra

      Sil
  4. Serdar Bey merhaba; Havva Ananın telefonunu ararken sizin blog unuza denk geldim ,çok açıklayıcı bilgiler vermişsiniz elinize sağlık ,biz geçen sene Bodrum Yalıkavaktan ev aldık, bu arada biz Bodrumla ilgili madalyonun bi tarafını görüyormuşuz, oda 1 haftalık geldiğimizde tatil köyünde yaşam , ve akşamlarıda Bodrumun içi ,yaşam hakkında hiçbir bilgimiz yokmuş buraları yavaş yavaş öğreniyoruz, tabiki buralara daha yerleşmedik o ancak bizim gibi çalışan insanlar için emeklilikte mümkün. Size sormak istediğim ve bildiğiniz konular üzerine:)) ,bizde sizin gibi salaş yerleri seven, kazıklanmayacağımız mekanlara gitmeyi seven karıkocayız.Sait demişsiniz eski Sayit nerdedir, Mahmut Kaptan'in yeri nerdedir.Nerelerin koyları güzeldir, Bizim gibi oraya ,evine ancak izinlerde 1 er hafta bazende ,2 hafta gelebilen insanlar olarak ,bugibi yerleri sorarak gidiyoruz ,çünkü araştıracak vaktimiz yok o yüzden tavsiye ,üzerine gidiyoruz, mesela Havva Ana'yıda bir arkadaşımız tavsiye etti:)) O yüzden sizin tavsiye ettiğiniz balık restaurantları,koylar bizim için önemli . Tavsiyelerinizi bekliyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yalıkavak'ta merkezde Yalı Kıyı'yı öneririm, işletmecisi Murat'a adımı verebilirsiniz. Tilkicik koyunda Tersane Balıkçısı vardı, çok iyidir, tam aile işletmesi. Eski Sait, marinayı geçtikten 1-1,5 km sonradır. Marinadaki şubesinden ucuzdur ama saydıklarımın yanında epey pahalıdır. Mahmut Kaptan için ekim-mayıs ayları arasında gelmelisiniz, yazın kapalıdır. Aslında kışın burayı görmeniz için iyi bir bahane. Deniz için Akyarlar koyunu özellikle öneririm. Koyda Mehtap ve Aysun'un yeri adında iki mekan vardır, iyidirler. Yalıkavak'ın da tabii Küdür tarafının denize çok iyi.

      Sil
  5. Los Angeles'dan selamlar! Eylul ayinda, kiskardesim ve Annemle birlikte Bodrum'un guney koylarindan birinde bir kac gun tatil yapmak istiyoruz. Bizim icin onemli olan dogal guzellige ve temiz denize sahip bir koyda sakin ve guvenilir bir otel bulmak. Hangi koyu veya oteli onerirsiniz? Ortakent hakkinda iyi seyler okuduk. Siz ne dersiniz?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. En güzel zamanda geliyorsunuz. Ortakent saydığınız kriterlere uyan bir koy. Üstelik lezzetli Ege mutfağı bulabileceğiniz mekanlar da var.

      Sil
  6. Bende blogunuzu yeni keşfedenlerdenim. Biz ailecek Bodrum sevdalısıyız ve 2002 den beri yaz tatilimizi Akyarlarda geçiriyoruz. Kısmetse önümüzdeki günlerde yine orada olucaz. Blogunuz sayesinde Bodrum hakkında bilmediğim pek çok şeyi öğreneceğim sanırım. Umarım Allah bizede kısmet eder bir gün Bodruma yerleşmeyi, sevgiler dostçakalın

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hayallerinizin gerçekleşmesini dilerim. Bodrum size de iyi gelsin.

      Sil
  7. Yazin yazin, boyle yazilari hep yazin..
    gelmeme cok yardimci oluyor bu yazilar..ilk kez gercekten gelecegimi hissettim bu ogutlerle..superrr:)

    YanıtlaSil
  8. merhaba serdar abi :)ben bu yazılanlardan daha farklı bır durumla karsı karsıyayım :( istanbulda yaşıorum evlenecegım ınsanda bodrum kızılağaçta yaşıyor eger kısmet olrsa oraya gelın gelcem...fakat tek sorun ıstanbulda 24 senesını gecırıp oraya alısabılırmıyım... sadece 1 kere gordum..bnden cok babam tedırgın bu köyde yapabılcekmısın dıo...oraları görmüş bırı olarak sızden fıkır almak ıstedım...sevgıler :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba. Bu çok kişisel bir durum, yorum yapabilmem zor. Şu anda nasıl bir hayat yaşıyorsun ve ilerisi için nasıl bir hayat bekliyorsun? Doğanın içinde, Türkiye'nin en güzel sahillerinden birine komşu yaşamak senin için bu yaşta önemli mi yoksa büyük şehir mi tercih edersin? Bunları bilmeden ne diyebilirim? Ama şunu söyleyebilirim, Kızılağaç Bodrum'un Gökova tarafında, gelişmeye açık bir yerleşim bölgesi. Önümüzdeki yıllarda orası büyüyecek. Kendinize orada güzel bir hayat sağlayabilirsiniz. Her şey istediğin gibi olsun.

      Sil
  9. Hastalık gibi bir durum bu! Bir başlıyorum bırakamıyorum okumayı :) emeğinize sağlık, pek çok soruya yanıt buluyorum, teşekkürler...

    YanıtlaSil
  10. Ted koleji ilgili guncel bilgisi olan var mi

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

Bodrum'da ne iş yaparım?

Bodrum'da nereye yerleşilir?

Bodrum'a tatil için geliyorsunuz. Peki nereye geliyorsunuz?